Hur du kan sluta röka för gott


Många människor har problem med att sluta röka, till och med att veta om dess negativa effekter på deras hälsa. Om du råkar vara en av dessa individer ger följande artikel dig några bra råd som hjälper dig att slippa fri från detta beroende. Välj de tips som bäst passar dig och din livsstil och använd dem omedelbart.

Ett hjälpmedel för att hjälpa dig att sluta är att skapa en lista över skäl till varför du bör sluta röka, och även orsakerna till att du motstår att sluta. Du kommer ihåg dessa skäl och tänka på dem varje gång du vill röka. Detta kan hjälpa dig att motivera dig att fortsätta på kursen och kan till och med göra det lättare att sluta eftersom du kan förbli fokuserad.

Sluta röka

För att lyckas med ditt mål att sluta röka bör du göra det enkelt av en metod som du möjligen kan. Försök aldrig sluta med kall kalkon. Denna metod har bara 5 procents framgångsgrad. Nikotin är väldigt, väldigt beroendeframkallande, försök använda medicinering, terapi eller nikotinplåster. Dessa kommer att hjälpa dig genom de första uttagningsstadierna, vilket skulle göra det lättare att sluta röka.

Du kanske vill gå med i en supportgrupp när du bestämmer dig för att sluta röka. Du får mycket sympati, råd och stöd genom att bygga relationer med människor som har gått eller går igenom samma sak. Denna supportgrupp kan ge dig fördelarna med deras erfarenhet, vad som fungerar bra för att underlätta avslutningen. För att hitta en supportgrupp nära dig, kolla ditt lokala samhällscentrum eller community college eller i din kyrka.

TIPS! När du har en röktrång, försök med fördröjningstaktiken. Berätta för dig själv att du kommer att vänta 10 minuter och sedan hitta ett sätt att distrahera dig själv under den perioden.

Om du måste röka en cigarett, försök först att försena dig själv. För att hjälpa dig att skjuta upp din cigarett så länge som möjligt, överväga att ta en promenad eller njuta av lite vatten innan du röker. Du kanske finner att att avleda din uppmärksamhet till något annat kommer att försena och i slutändan övervinna den önskan att röka. Om du går vidare och röker kan förseningen åtminstone minska din rökning för den dagen.

Gör en lista och specificera alla metoder du kommer att använda för att göra detta höga mål. Att skapa en personlig, sluta röka lista hjälper till att öka sannolikheten för att du lyckas sluta. Varje person hittar metoder som fungerar för dem, medan de kanske inte fungerar för dig. Du måste göra det som fungerar för dig. Att utarbeta en personlig lista hjälper dig att uppnå detta.

Om du har problem med att sluta röka på egen hand, prata med din läkare. Receptbelagda mediciner kan vara en biljett som hjälper dig. Din läkare kan förmodligen också styra dig mot andra resurser, som stödgrupper eller hotlines, som kan hjälpa dig att sluta för gott.

TIPS! Få stöd från dina nära och kära när du hjälper dig att sluta röka. Det är nyckeln att du utnyttjar deras stöd, men säger dem att inte döma dig.

Berätta för dina släktingar att du slutar, så att de kan ge stöd. Låt dem veta att du behöver den typen av stöd och att det inte finns något behov av att bedömas av dem. De bör också veta att tillbakadragande av nikotin kan påverka ditt humör från början, vilket kan leda till att du verkar okarakteristiskt kortmodig eller grinig. Att sluta röka kan vara mycket svårt, så det är viktigt att du har stöd från de som är nära dig just nu.

Eliminera triggers som du förknippar med att röka cigaretter. Engagera inte i specifikt beteende som kan öka din lust att röka. Du måste hitta en distraktion, att tänka på något annat.

Att använda dessa idéer bör ge dig en utmärkt plats att börja när du försöker slutligen bli av med dessa cigaretter en gång för alla. Ditt liv är värt att levas på ett tobaksfritt sätt. Ge dig själv tillåtelse att sluta. Du kommer snart att hitta dagliga fördelar med att ändra dina ohälsosamma vanor.



Source link